Wat maakt een laboratorium excellent?
Bedrijven gaan over winst en verlies, output en OEE, ROI, euros of dollars, beurskoersen, imago en PR, de leiders of CEO’s, kwartaal of jaarcijfers en de producten. Maar wat aan de voorkant minder tot niet zichtbaar is, zijn de, net zo belangrijke, ondersteunende activiteiten in een organisatie, zoals HR, Maintenance/Onderhoud, Technologische Staf, R&D, IT en service afdelingen en...Laboratoria.
Wat maakt een laboratorium eigenlijk excellent?
Veel gehoorde begrippen zijn Kwaliteitssysteem, Standaardisatie, Normalisatie en ISO17025 of ISO9001 of ISOTS16949....en vast nog veel meer.
En ja, een goed kwaliteitssysteem is onontbeerlijk voor een goede organisatie, standaardisatie is essentieel voor een efficient en betrouwbare producent van materialen en producten en normen zijn dé tools om een goed kwaliteitssysteem en standaardisatie te verwezenlijken.
Te vaak denken Managers in termen van maakbaarheid: als je maar genoeg eisen, wetten, systemen, regels, werkinstructies, belijningen, routes, definities opstelt, maakt het niet uit wie het uitvoert. Niet zelden worden bij fouten en afwijkingen de gaten gedicht met nog meer “bijzondere” regels en instructies. Hoe vaak zie je niet in de afhandeling van klantenklachten staan dat er “herinstructie” van het betreffende uitvoeringsdeel zal plaatsvinden bij de desbetreffende groep mensen!
Maar wat wil je zien in je laboratorium?
Misschien wel leiderschap en eigenaarschap met een visie voor continue verbeteren, focus op kwaliteit en niet op kwantiteit, met een intrinsiek gevoel voor de allerhoogste standaard, weten dat de gezondheid en veiligheid van mensen voorop staat, een plan hebben om de visie daadwerkelijk in de praktijk uit te voeren, herkennen waar de kracht en zwakte ligt en de flexibiliteit en creaviteit hebben om waar en wanneer nodig bij te sturen, realistische doelen stellen zodat organisaties en mensen niet op de tenen lopen en dus ook multitasking minimaliseren, automatiseren waar het kan, hun werk met gedrevenheid doen, écht slim werken en daar de ruimte voor nemen en de middelen krijgen om het te doen, weten en vertrouwen op hun talenten en daar ook erkenning voor geven en krijgen.
Dat vereist een nieuw soort leiderschap, die faciliteert dat mensen op de juiste plaats zitten, het beste uit zichzelf halen, plezier en motivatie uit hun werk halen, begrijpen wat nodig is en waarom, de apparatuur en werkomgeving krijgen om te excelleren, overzichtelijke en relevante werkwijzen, systemen en, ja ook standaardisatie, krijgen ter ondersteuning en met als enig doel het vergemakkelijken van de werkzaamheden.
En dat is leiderschap die herkent en erkent dat ménsen centraal staan in een organisatie en dat alléén mensen een goede standaardisatie naar het niveau van excellentie kunnen tillen.
Neem vrijblijvend contact op of vraag offerte aan