Wat een jaar was het!



Alweer een jaar geleden lanceerde ik via LinkedIn mijn bedrijf weColLaborate. Met gezonde spanning en verwachtingen, uitkijkend naar alle leuke en uitdagende opdrachten, genietend van de vrijheid die het ZZP-erschap met zich mee zou brengen, plezier willen hebben in het netwerken en nieuwe mensen ontmoeten, enige onzekerheid bij het schrijven van mijn maandelijkse blog (zitten mensen erop te wachten?), ontzettend veel tijd en werk in de voorbereiding van mijn bedrijf en website te hebben gestoken en tegelijkertijd weten en verwachten dat ik nog tegen veel onbekende zaken aan zou lopen.

En vol verwachting begon ik aan dat jaar, waarin de Covid pandemie ten einde zou lopen, we zouden “leren” om te gaan met dit virus op een “normale” manier, we weer naar evenementen zouden kunnen gaan en elkaar fysiek weer ontmoeten...Maar wie had kunnen denken dat de volgende crisis alweer in de startblokken stond, dat het ons dagelijks bestaan zo zou beïnvloeden en dat een significant deel van de mensen en het MKB zelfs het hoofd niet meer boven water kunnen houden. En bovenal de verschrikking, terreur en verderf die het voor de mensen in Oekraïne met zich meebrengt. Ik heb hier geen antwoorden op en wil dit zakelijke platform niet belasten met mijn persoonlijke mening hierover, maar verschrikkelijk en beangstigend vind ik het wel.
De wereldleiders reageren, hopelijk ten goede, en de Nederlandse overheid, hoewel gebruikelijk aan de late kant, ondersteunt haar burgers en bedrijven.

En voor weColLaborate en mijn zakelijk jaar? Het heeft me alles wat ik verwacht had gebracht en meer nog! Leuke en interessante opdrachten, verdieping van mijn kennis en expertise door nog meer onderzoek te doen en te lezen over allerlei kleur en normalisatie gerelateerde informatie in een breder perspectief dan ik gewend was voor DSM’s Engineering Plastics, ervaring opdoen in het (niet altijd gemakkelijk) werven van nieuwe klanten en opdrachten, me kostelijk vermaken met het samenstellen van allerlei filmpjes, blogs en PR presentaties van mijn bedrijf en kunde, brainstormen en discussiëren met fijne ZZP collega’s (en elkaar gewoon en zomaar kunnen helpen) en andere tech-marketing mensen in mijn vakgebieden en daarbuiten.  En gelukkig ook weer nieuwe mensen fysiek kunnen ontmoeten en naar o.a. beurzen gaan. En die administratie valt ook reuze mee, vooral als je het jezelf niet te moeilijk maakt, met een goed systeem en een gezonde zelfdiscipline, én een goede boekhouder hebt.

Het ondernemerschap brengt z’n uitdagingen met zich mee en daar moet je mee leren omgaan. Ik ben niet meer voornamelijk “de klant”, maar voornamelijk de leverancier van diensten en ik ben niet meer onderdeel van een groter geheel, maar individueel en alleen voor mijn eigen bedrijf... en dat is écht een andere manier van werken. Er zit een significante onzekerheid in - Flexibiliteit is een voorwaarde - Accepteren dat jouw manier van werken niet persé is wat de klanten willen – Rust vinden in het besef dat alles zijn tijd nodig heeft en de overtuiging hebben en houden dat wat jij te bieden hebt uiteindelijk z’n weg vindt naar opdrachten – Je oog op de bal houden en blijven vasthouden aan datgene wat je voor ogen had toen je begon. En vooral relativeren! Niet alles lukt meteen, mijn Kennisplaza platform zou wel wat meer abonnees mogen hebben bijvoorbeeld (Wordt abonnee! Erg leuk en interessant tegen een gunstige prijs!)...
  Nou ja, “Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan” (tegeltjeswijsheid).

Wat een jaar is het inderdaad geweest!

Op naar een nieuw, en hopelijk vredig en wat rustiger, tweede jaar!
Neem vrijblijvend contact op of vraag offerte aan