Ik durf te zeggen dat ik een enthousiast social media gebruiker was (!), maar door ervaring en wat we inmiddels toch wel weten over platforms als Facebook en helemaal voor wat betreft Twitter/X is dit enorm afgenomen. Maar hoe zit het met LinkedIn?
LinkedIn heeft als doel om zakelijke professionals met elkaar in verbinding te brengen, het moet om vakinhoudelijke thema’s gaan. Daarbij richt het platform zich op de profilering van bedrijven en mensen, zodat professionals en werkgevers/recruiters opdrachten, vacatures en werkzoekenden/kandidaten gemakkelijker kunnen vinden.
Ikzelf heb LinkedIn dan ook volledig omarmd en post maandelijks in ieder geval deze blog en vaak ook nog allerlei (hopelijk voor mijn publiek) leuke en interessante items over wat weColLaborate kan betekenen voor bedrijven en professionals. Maar wat levert het me in de praktijk op?
Ik heb inmiddels een netwerk van meer dan 1000 personen, maar met slechts een klein deel (zo’n 10%) heb ik met enige regelmaat contact en/of voer ik opdrachten voor uit.
Nieuwe opdrachten krijg ik zelden via LinkedIn, maar veel meer via persoonlijk contact door te bellen, bij een bedrijf langs te gaan of via contacten op beurzen en congressen.
Daarentegen krijg ik wel veel berichten van bedrijven/personen die me ten zeerste aanraden om mijn website en SEO te verbeteren en dat kan echt niet zonder hen....ik heb inmiddels zelfs een persoon, ik noem hem Stalker Mike, die me wekelijks met een andere achternaam, e-mailt via het contactformulier van mijn website (slim..die kan ik niet als spam registreren, want dan krijg ik niets meer binnen) om van alles digitaal te verbeteren.
En het zijn vaak dezelfde, kleine groep, mensen (dankjewel) die mijn posts liken en/of delen in hun eigen netwerk.
Is er dan niets positiefs te melden? Jawel!
Van alle mensen met wie ik gelinkt ben ontvang ik hun interesses en daar zitten vaak thema’s en verhalen bij die ik ook interessant vind. Via LinkedIn zie ik ook regelmatig goede beurzen en congressen voorbijkomen (hoewel het soms wat aan de late kant is!). En wanneer ik even alvast contact wil zoeken met mensen is de berichtenfunctie van LinkedIn een mooie aanvulling.
En laten we eerlijk zijn, en hopelijk is dat te zien, ik vind het gewoon ook erg leuk om al die plaatjes, filmpjes en videocasts (Terzake!) te maken en te posten op LinkedIn.
Maar daar zit hem nou net de crux!
Ik ben afhankelijk van, natuurlijk, het netwerk waarin ik me bevind én datgene wat LinkedIn trending of populair vindt. En dat laatste is maar één deel van wat ik interessant vind.
Natuurlijk wil ik graag op de hoogte blijven van wat BASF, Envalior of DOMO doen, maar in toenemende mate zit de innovatie bij het MKB en de startups, wat mij ook bovenmatig interesseert. Om maar niet te spreken van de ontwikkelingen in het onderwijs (van MBO t/m Universiteiten) en de “Science Parken” die zich prachtig ontwikkelen, zoals High Tech Campus Eindhoven - Brightlands Geleen - Polymer Science Park Zwolle - Getec Park Emmen!
Regelmatig loop ik “per ongeluk” tegen interessante informatie aan bij het zoeken naar andere en niet gerelateerde informatie.
Maar de grote bedrijven hebben veel meer volgers, veel meer connecties, veel meer zichtbaarheid in vakbladen en andere media...dan is het logisch dat met de bestaande algoritmen in LinkedIn deze firma’s altijd weer trending zijn (en de laatste tijd gaat dat meestal over vacatures!); daarnaast zijn steevast de mensen die bij de grote bedrijven werken populair als zij iets posten, want een groot deel van de (grote aantallen) collega’s geven een duimpje. Waarom hebben kleine bedrijven, professionals en zelfs werkzoekenden zo vaak nog een influencer (met meer dan 30000 connecties en dito meer volgers) nodig om enigszins boven het maaiveld uit te kunnen steken?
Nou ben ik geen IT-expert, dus wat ik graag zou willen zien is misschien wel heel lastig om te doen. Maar ik zou trending en populair helemaal afschaffen, tenzij dat aan te scherpen is naar zoveel mogelijk duimpjes van personen buiten de werknemers van een groot bedrijf bijvoorbeeld...
Maar ik zit ook te denken aan meldingen van posts met veel duimpjes per deelgroep zoals bijvoorbeeld grote bedrijven, MKB, Startups, Freelancers/Professionals, MBO/HBO/Universiteit en beurzen/congressen.
Wat ik zoek is dat het speelveld wat gelijker wordt op LinkedIn en dat je niet, door de algoritmen, in het altijd zelfde kringetje blijft zitten. Ondernemerschap draait ook om innovaties, inspiratie, nieuwe mensen ontmoeten, het eens van een andere kant bekijken.... en daar zou een social media platform als LinkedIn juist op moeten inspelen.
Moet ik nu eerst trending worden om dit verhaal over de bühne te krijgen bij LinkedIn?! 😉
Neem vrijblijvend contact op of vraag offerte aan