Hoe kies je de goede leveranciers?



Als je mensen op straat vraagt waar ze hun boodschappen doen en waarom, dan krijg je al gauw: goede prijs, leuke mensen, lekker dichtbij, vertrouwd, ze hebben alles wat ik nodig ben....

In de maakindustrie redeneren we eigenlijk niet anders, maar wie zijn dan de “fijne supermarkten” en die “goeie bakker” in de kunststof en chemische industrie?
En als je dan op zoek gaat naar nieuwe leveranciers, hoe vind je die, hoe beoordeel je die, wat is belangrijk voor jou en je bedrijf....wie krijgt jouw vertrouwen?

Als je de producenten, inkopers en verkopers vraagt hoor je meestal dat vertrouwen het allerbelangrijkste is, maar in de praktijk vragen we om ISO certificaten, analysecertificaten, specificaties en beoordelen we op o.a. leverbetrouwbaarheid. En niet zelden worden er  gemakkelijke keuzes voor leveranciers gemaakt: wie is het grootst, wie levert wat aan welke concurrent, wie kennen we?
Nieuwe of onbekende leveranciers hebben nogal eens een moeilijk en langdurig pad te begaan om goedgekeurd te worden.

Vertrouwen is goed en noodzakelijk, maar moet wel eerst verdiend worden. Een goede en actieve leverancier kent z’n markten, weet wie de mogelijke klanten zijn, heeft oog voor zowel de grote als de kleine kopers en weet dat een duurzame relatie van het grootste belang is. Deze leveranciers leunen niet achterover tot jij bij hen komt, maar gaan erop uit om jou binnen te halen én te behouden.

En kies je dan een alles-in-één “supermarkt” of de specialistische “bakker”, ga je voor lokaal of globaal.... en hoe vind je ze?

Voor mij als Freelance Expert van kleur blijven een aantal overwegingen belangrijk.... Bezoek eens een beurs, zoals “de Kunststoffenbeurs” in ‘s-Hertogenbosch (NL) of de K Trade Fair (kunststofbeurs) Düsseldorf (DE), voor een overzicht van de nationale en internationale leveranciers; zoek eens op Internet of LinkedIn..... of vraag het aan weColLaborate.
Leer je potentieel nieuwe leveranciers voldoende kennen; bezoek de productielokatie en het laboratorium, ontmoet de medewerkers van Research, Technologie en Productie; het geeft inzicht in wat er technisch nu én in de toekomst mogelijk is... en altijd handig in geval van vragen en problemen.
Kwaliteit van materialen, processen en organisatie is en blijft cruciaal, dus vraag wel naar (duurzaam) beleid, managementsystemen en certificaten.
Vooral in deze tijd, is leverbetrouwbaarheid evident, maar even zo goed hoe de communicatie hierover gaat, of ze een beetje flexibel zijn en met je mee willen denken; vraag naar contigencyplannen, maar doe zelf ook wat: voorkom dat je maar één leverancier hebt.
En... meten is weten, dus doe vooral een representatief testprogramma.
De prijs heb ik altijd wat minder van belang gevonden, zolang het maar niet de spuigaten uitloopt en eerlijk is.

En geen enkele leverancier heeft altijd alles in huis, dus maak een mooie mix van grote én kleine leveranciers, lokaal én globaal, grote variatie aan producten én unieke speciale materialen.

Criteria vooraf zijn handig en verstandig, maar uiteindelijk zal de tijd, en de ervaring van een aantal leveringen, het leren of een nieuwe leverancier je vertrouwen gaat winnen én behouden.
Neem vrijblijvend contact op of vraag offerte aan