Engineering Plastics en MerkIdentiteit.
De mens is een visueel ingesteld wezen, waarbij kleur, voor de meesten van ons, een bepalende rol speelt. De prehistorische mens beoordeelde groen al als veilig, een teken van nieuw leven, en rood als gevaar, de kleur van ons bloed. Met de toenemende beschaving (én afnemende binding met de natuur) en de vorming van allerlei culturen, waaronder ook de religieuze, werd in toenemende mate symboliek toegekend aan minder functioneel belangrijke kleuren. Denk aan paars voor koninklijk en spiritueel, denk aan wit voor maagdelijk en schoon, denk aan zwart voor dood, droefenis en slechtheid. En in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht kan symboliek ook trendgevoelig zijn: denk aan roze voor meisjes en blauw voor jongens, wat pas vanaf 1940 in gebruik is en mogelijk de komende jaren weer afneemt.
Maar doordat we symboliek toekennen aan kleur (of vice versa) en er allerlei associaties bij hebben, wordt het gebruikt in allerlei activiteiten, zoals bijvoorbeeld in marketing.
Want Kleur Verkoopt!
Trendsetters en designers weten als geen ander wat het belang van kleur is, in samenhang met de maatschappelijke ontwikkelingen, om de consument blijvend naar de winkels te lokken voor nieuwe spullen. Minstens 2 keer per jaar (en inmiddels schijnbaar doorlopend) worden de nieuwe kleuren bepaald, voor o.a. kleding, cosmetica en meubilair.
De tegenhanger ervan is Merk Identiteit, waar de herkenning van een kleur in relatie tot het merk evident wordt én belangrijk dat het stabiel en onveranderlijk is; de kracht zit hem in de herhaling!
Voor Engineering Plastics is een mooi voorbeeld van Merk Identiteit die van de Powertools: van boormachines tot grasmaaiers, van handgereedschap tot elektrische kettingzagen. Ook hier spelen cultuur en associaties via marketing een bepalende rol in de merkkleur... maar soms worden kleuren ook om praktische redenen gekozen.
Ooit gedacht waarom Husqvarna het oranje als kleur heeft voor de kettingzagen? Het verhaal gaat dat voor de terugvindbaarheid van de zagen bij werkzaamheden in de groene en bruine omgeving het in ieder geval een contrasterende kleur moest zijn; bij het verstoppen van rode, gele en oranje kettingzagen werd de oranje kleur 100% teruggevonden!
En Stihl was ooit donkerrood, maar vanaf de jaren 70 vonden de designers dat het tijd werd voor een meer dynamischer en modernere(!) look en werd het heldere oranje gekozen.
Ooit gedacht waarom Makita de groen-blauwe kleur gekozen heeft voor zijn boormachines? Waarschijnlijk omdat blauw, gedurende vele eeuwen in Japan, de meest voorkomende en dagelijks gebruikte kleur was met diepblauwe en indigo kleurstoffen van Indigofera tinctoria en Ísatis tinctória planten. En blauw wordt vaak geassocieerd met conservatief, traditioneel, rust en vertrouwen; reden te meer om vast te houden aan deze merkkleur.
Ooit gedacht waarom Stanley en DeWalt de karakteristieke gele kleur hebben? Nah, die is wat basaler: rood en oranje werden al heel veel gebruikt, dus dan maar het contrasterende geel! Hoewel het in latere jaren wel een warmer (en wat minder goedkoop ogende) geel is geworden.
En misschien heeft Sabo wel voor de kleur rood gekozen omdat het de associatie heeft met kracht en agressie, wat wellicht goed past bij een goede grasmaaier.
Van Bosch kan ik alleen maar vermoeden dat het groen gekozen is omdat het voor de consument zo’n natuurlijke kleur is met de associaties van veiligheid en harmonie.
Zowel Bosch als Sabo hebben overigens voor de professional een andere kleur gekozen: Bosch heeft blauw - traditioneel en vertrouwend? - en Sabo heeft een wat feller groen - natuur en veiligheid? Dit heeft misschien als reden dat professionals net iets anders kiezen dan consumenten.
Maar welke reden er ook oorspronkelijk is geweest voor de kleurkeuze van het merk, er is in decades weinig veranderd.
En het werkt!
Als je de gemiddelde bouwmarkt binnenloopt, gaan je ogen als vanzelf langs de rijen met prachtige gekleurde Powertools en kies je op basis van eerdere ervaringen waarbij je bijna instinctief, door de kleuren, geleid (of gelokt) wordt naar het gewenste en geliefde merk. Makita, Bosch, Stihl, Husqvarna, Black&Decker, DeWalt zijn dé sterke merken, met sterke en herkenbare kleuren. De onveranderlijkheid en continuïteit in de merkkleuren lijkt bijna een garantie voor de onveranderlijk goede kwaliteit en performance: er is een (merk) naam hoog te houden!
En die Herhaalbaarheid en Reproduceerbaarheid zie je ook terug in de eisen die gesteld worden aan de producenten van de materialen: hoogwaardige materialen en hoogwaardige kleuren! De kleurspecificaties voor de diverse, al dan niet hoog-chromatische, kleuren zijn streng en uitdagend.
Dat Powertools vervolgens in het gebruik vuil worden en dat er niet zoveel overblijft van de (briljante) kleur is van secundair belang. Het merk moet zich qua kleur onderscheiden in de winkel en qua prestatie bij de consument thuis of bij de professional op het werk. Je zou kunnen zeggen dat de kleureigenschap met name van belang is bij de aankoop en de materiaaleigenschappen met name bij het gebruik (vooral de lange duur).
Overigens worden door de Kleurexperts, met de juiste kwaliteit van pigmenten, kleurstoffen en additieven, vanzelfsprekend wel kleurrecepten ontwikkeld die zo lang mogelijk mee gaan en zo stabiel mogelijk blijven, zelfs onder de meest extreme omstandigheden: zó onderscheidt zich de succesvolste materiaalproducent!
Maar doordat we symboliek toekennen aan kleur (of vice versa) en er allerlei associaties bij hebben, wordt het gebruikt in allerlei activiteiten, zoals bijvoorbeeld in marketing.
Want Kleur Verkoopt!
Trendsetters en designers weten als geen ander wat het belang van kleur is, in samenhang met de maatschappelijke ontwikkelingen, om de consument blijvend naar de winkels te lokken voor nieuwe spullen. Minstens 2 keer per jaar (en inmiddels schijnbaar doorlopend) worden de nieuwe kleuren bepaald, voor o.a. kleding, cosmetica en meubilair.
De tegenhanger ervan is Merk Identiteit, waar de herkenning van een kleur in relatie tot het merk evident wordt én belangrijk dat het stabiel en onveranderlijk is; de kracht zit hem in de herhaling!
Voor Engineering Plastics is een mooi voorbeeld van Merk Identiteit die van de Powertools: van boormachines tot grasmaaiers, van handgereedschap tot elektrische kettingzagen. Ook hier spelen cultuur en associaties via marketing een bepalende rol in de merkkleur... maar soms worden kleuren ook om praktische redenen gekozen.
Ooit gedacht waarom Husqvarna het oranje als kleur heeft voor de kettingzagen? Het verhaal gaat dat voor de terugvindbaarheid van de zagen bij werkzaamheden in de groene en bruine omgeving het in ieder geval een contrasterende kleur moest zijn; bij het verstoppen van rode, gele en oranje kettingzagen werd de oranje kleur 100% teruggevonden!
En Stihl was ooit donkerrood, maar vanaf de jaren 70 vonden de designers dat het tijd werd voor een meer dynamischer en modernere(!) look en werd het heldere oranje gekozen.
Ooit gedacht waarom Makita de groen-blauwe kleur gekozen heeft voor zijn boormachines? Waarschijnlijk omdat blauw, gedurende vele eeuwen in Japan, de meest voorkomende en dagelijks gebruikte kleur was met diepblauwe en indigo kleurstoffen van Indigofera tinctoria en Ísatis tinctória planten. En blauw wordt vaak geassocieerd met conservatief, traditioneel, rust en vertrouwen; reden te meer om vast te houden aan deze merkkleur.
Ooit gedacht waarom Stanley en DeWalt de karakteristieke gele kleur hebben? Nah, die is wat basaler: rood en oranje werden al heel veel gebruikt, dus dan maar het contrasterende geel! Hoewel het in latere jaren wel een warmer (en wat minder goedkoop ogende) geel is geworden.
En misschien heeft Sabo wel voor de kleur rood gekozen omdat het de associatie heeft met kracht en agressie, wat wellicht goed past bij een goede grasmaaier.
Van Bosch kan ik alleen maar vermoeden dat het groen gekozen is omdat het voor de consument zo’n natuurlijke kleur is met de associaties van veiligheid en harmonie.
Zowel Bosch als Sabo hebben overigens voor de professional een andere kleur gekozen: Bosch heeft blauw - traditioneel en vertrouwend? - en Sabo heeft een wat feller groen - natuur en veiligheid? Dit heeft misschien als reden dat professionals net iets anders kiezen dan consumenten.
Maar welke reden er ook oorspronkelijk is geweest voor de kleurkeuze van het merk, er is in decades weinig veranderd.
En het werkt!
Als je de gemiddelde bouwmarkt binnenloopt, gaan je ogen als vanzelf langs de rijen met prachtige gekleurde Powertools en kies je op basis van eerdere ervaringen waarbij je bijna instinctief, door de kleuren, geleid (of gelokt) wordt naar het gewenste en geliefde merk. Makita, Bosch, Stihl, Husqvarna, Black&Decker, DeWalt zijn dé sterke merken, met sterke en herkenbare kleuren. De onveranderlijkheid en continuïteit in de merkkleuren lijkt bijna een garantie voor de onveranderlijk goede kwaliteit en performance: er is een (merk) naam hoog te houden!
En die Herhaalbaarheid en Reproduceerbaarheid zie je ook terug in de eisen die gesteld worden aan de producenten van de materialen: hoogwaardige materialen en hoogwaardige kleuren! De kleurspecificaties voor de diverse, al dan niet hoog-chromatische, kleuren zijn streng en uitdagend.
Dat Powertools vervolgens in het gebruik vuil worden en dat er niet zoveel overblijft van de (briljante) kleur is van secundair belang. Het merk moet zich qua kleur onderscheiden in de winkel en qua prestatie bij de consument thuis of bij de professional op het werk. Je zou kunnen zeggen dat de kleureigenschap met name van belang is bij de aankoop en de materiaaleigenschappen met name bij het gebruik (vooral de lange duur).
Overigens worden door de Kleurexperts, met de juiste kwaliteit van pigmenten, kleurstoffen en additieven, vanzelfsprekend wel kleurrecepten ontwikkeld die zo lang mogelijk mee gaan en zo stabiel mogelijk blijven, zelfs onder de meest extreme omstandigheden: zó onderscheidt zich de succesvolste materiaalproducent!
Neem vrijblijvend contact op of vraag offerte aan