En de Kleur van het Jaar is......


Google je “Kleur van het jaar is....” dan kom je direct bij de trendexperts van Pantone (X-Rite), Flexa (AkzoNobel), PPG, maar ook trendbureaus als WGSN en Coloro. Minstens 2 jaar van te voren buigen ze zich níet over de vraag wat “hot or not” is, maar wat dat gaat worden in de komende jaren. Trendwatchers scannen doorlopend de straten af voor inspiratie en trendsetters, kijken naar influencers en nemen maatschappelijke, sociale, culturele en (geo) politieke thema’s mee in hun overwegingen.

En daar komen de mooiste kleuren uit met allerlei poetische omschrijvingen!
Wat dacht je bijvoorbeeld van Pantone’s kleur van het jaar 2024 “Peach Fuzz”, “... a velvety gentle peach whose all-embracing spirit enriches heart, mind, and body.”
Overigens heb je voor een even poëtische Nederlandse omschrijving een dichter nodig; google translate doet geen recht aan deze tekst, zeg nu zelf: “een fluweelzachte, zachte perzik waarvan de allesomvattende geest hart, geest en lichaam verrijkt”(?!)
Ook Flexa met “Sweet Embrace” en Histor met “Limitless” geven een richting aan van zachte en frisse kleuren. En laten we eerlijk zijn, de trend is super goed gekozen, want met alles wat er gaande is in de wereld kunnen we wel wat zachtheid gebruiken.

De kleuren worden niet zomaar gekozen, daar gaat een heel proces aan vooraf en de maatschappelijke impact is groot. We zullen deze kleuren dan ook overal tegenkomen in mode, textiel, interieur, noem het maar op...
 
...maar niet in de kunststofverwerkende industrie!

Als Kleurspecialist (en mens) ben ik altijd geïnteresseerd geweest in kleurtrends, maar als Kleurspecialist ín de kunststofverwerkende industrie was dit nooit een groot aandachtspunt.
Powertools kun je nog steeds alleen kopen in de bekende groen, blauwe, gele, oranje en rode kleuren – Electra vind je nog grotendeels alleen in wit of beige en grijstinten én een enkel blauw, bruin of (terra) rood stopcontact – Het toppunt van traditionele behoudzucht vinden we in het interieur van auto’s met grotendeels zwart en donkergrijs; hoewel lakken enorm kleurrijk zijn met al enige tijd allerlei flip-flop en metallic effecten, spelen kleurentrends hier nauwelijks rol.

Nou koop je natuurlijk ook niet elk jaar een nieuwe auto, gaan boormachines (bij voorkeur) decades mee en moet je er niet aan denken om elk jaar nieuwe stopcontacten te kopen. En ja, veel van de toepassingen met kunststof zijn vooral praktisch van aard, ze moeten het gewoon doen en moeten er over een lange periode netjes blijven uitzien...de meesten van ons zullen griezelen bij een wit of beige auto interieur; zie je al die jam handjes al voor je op de rug van de stoelen?

Bij kunststoffen gaat het meestal over mechanische eigenschappen als trek- en buigsterkte, slagvastheid, HDT en hardheid; kleur speelt vaak een bijrol bij de producerende bedrijven (ook al zullen sommige gebruikers het hier niet mee eens zijn!)...soms zelfs een noodzakelijk kwaad.

Maar wat als dat nou eens niet zo is, dat kleur een eigenschap is waarmee je je kunt onderscheiden, waarmee je kunt laten zien wat je in huis hebt? Er zijn toch ook genoeg kunststoffen die in kleur gemaakt moeten worden, met als kleurrijke voorbeelden de smartphone hoesjes van Samsung en Apple en allerlei huishoudelijke (beauty) producten van Dyson en Philips. En hoewel ze niet de trend volgen zijn de Powertools traditioneel verkrijgbaar in allerlei, soms niet praktisch lijkende, kleuren zoals rood, oranje en geel.

Door de eeuwen heen heeft de mens zich het meest onderscheiden van de dieren door de behoefte om schoonheid te creëren, of het nou muziek is of de kunsten of architectuur...
 
...Niet omdat het moet, maar omdat het kan!

Stel dat kunststof producenten deze culturele lijn zouden volgen? Stel je voor dat elk nieuw ontwikkeld type kunststof, naast naturel en zwart, gepresenteerd zou worden in een trendkleur....Stel dat ook kunststofbedrijven jaarlijks een “Kleur van het Jaar...” uitroepen voor de meest belangrijke kunststof typen in het portfolio?

BASF’s Kleur van het Jaar voor “Appliances, Furniture, Electronics&Electrics” is...

Envalior’s Kleur van het Jaar voor “New Mobility, Consumer Goods, E&E and Furniture” is...

Celanese’s Kleur van het Jaar voor “Aerospace, Personal Care&Cosmetics, Consumer Goods” is...

Domo’s Kleur van het Jaar voor “Building&Construction, Consumer Goods, Electrical&electronics” is...
Neem vrijblijvend contact op of vraag offerte aan